lenamarielle

Direktlänk till inlägg 24 november 2010

JAG FÖRSTÅR INTE

Av marielle grääs - 24 november 2010 13:26

jag förstår inte grejen med att dricka på julafton?

OKEJ om inga barn finns med i bilden och man tar en snaps till maten.

men är inte julen barnens typ lyckligaste dag?

ska man då behöva minnas sina närmsta släktingar fulla och

odrägliga på den mest underbara dagen som ett barn kan uppleva?


jag vet hur det känns, från båda håll.

och jag uppskattade den nyktra julen tusenmiljarder gånger mer som barn.

jag skulle aldrig låta julian fira sin jul med personer som dricker.

jag vill att han ska kunna känna sig trygg under julen, vara med människor

som faktiskt bryr sig mer om gemenskapen än en sup vid middagsbordet.

jag vill inte lära honom att det blir roligare med alkohol, när man

kan ha grymt mycket roligare utan.


jag vet att folk som läser detta är personer

vars föräldrar dricker på julafton, och därav är det "inget märkvärdigt"

ni kan sluta läsa, den här texten kommer ändå inte få er att ändra uppfattning.


till er som ändå väljer att fortsätta läsa kan jag bara säga

att jag tycker det är så sjukt oansvarsfullt att dricka på julafton.

stackars alla barn, stackars alla föräldrar som inte förstår

vilken skada dom kan åstadkomma sina oskuldsfulla små barn.

i vanliga fall gör barnen exakt likadant mot sina egna barn och sen

rullar det på, en ond cirkel skulle man kunna säga.

jag hade turen att uppleva det vackra, den andra sidan av julen.

ett barn behöver inte se sin förälder bli full för att känna sig otrygg.

dom märker, barn är fan inte dumma hörrni.


sen nyårsafton. hur många har inte varit med om en nyårsafton

då någon vuxen blivit så jävla full och dum i huvudet.

jag ser inte ner på personer som dricker på nyår, absolut inte.

men att göra det med ett barn som är närvarande, ne fy.

jag fattar inte.

ett barn ser mer än vad man tror.

jag vill inte vara orsaken till att julian en dag önskar att

han fick uppleva en nykter jul/nyår.

jag vill inte vara orsaken till att julian ska dricka när han blir

äldre och hans barn känner sig otrygga.

jag skulle inte kunna leva med den skiten på mitt samvete.

därför väljer jag att avstå, gör det du också.

så svårt ska det fan inte behöva vara, om så är fallet har du

förmodligen allvarliga problem min vän.


  

julian, jag älskar dig. därför vill jag ditt allra bästa.

du kommer aldrig någonsin få se mig full, det är ett löfte.

 
 
Lyllan Blogglus

Lyllan Blogglus

24 november 2010 13:56

Jag ska erkänna att det rulla en eller annan tår när jag läste detta. Jag håller verkligen med! Mina barn ska aldrig behöva uppleva en jul med fulla människor som bara förstör det roliga.

Ända fram till jag va 9 år kan jag minnas alla de lyckliga jular jag och min familj har haft. Men när jag va 9 så slutade det tvärtt när pappa började dricka. Inte en enda jul sedan 9 års ålder har jag kännt någon glädje åt julen längre då min far jämt förstörde den med sitt supande. Om han inte däcka eller hävde sönder något så va han otrevlig!

Detta år blir det ändring,11 år senare! Jag ser äntligen glädje med julen och jag önskar er alla en glad jul =)

http://gasoline.bloggplatsen.se

 
marielle

marielle

24 november 2010 14:02

Håller med dig Marielle..
Förstår dig, vet PRECIS hur det är.....

http://mariellesanna.blogg.se

 
Ingen bild

möp

24 november 2010 14:17

har aldrig upplevt en sån jul, så vet inte alls hur det känns. men tycker absolut inte det är nåt fel på en snaps till maten och några öl, man bör kunna supa med förstånd, och kan man inte det så är det inte bara fel på julafton, utan alla andra dagar på året också.

 
MarielleGrääs

MarielleGrääs

24 november 2010 14:24

visst kan man supa med förstånd. men varför ska man ens behöva dricka sprit/öl osv på julafton om det finns barn involverade? det är bara en ursäkt, att man kan dricka med förstånd. för dricker man närsomhelst, vilken jävla högtid som helst när ett barn deltar så har man uppenbarligen inget förstånd överhuvudtaget.
det tycker JAG iallafall. sen kan du ju fråga kidsen vad dom helst föredrar, jag kan lova dig att många skulle säga att dom helst vill att föäldrarna ska undvika alkhol. men ingen frågar någonsin vad dom vill, eller tycker så.

http://lenamarielle.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

sara

24 november 2010 14:36

Jag ser absolut inget fel i att ta en öl eller ett glas vin till maten, det är inte samma sak som att supa men mina barn kommer aldrig att få se fylla här hemma. Jag ser stor skillnad på en öl och en fylla...

 
Ingen bild

Marielle F

24 november 2010 14:40

Bra skrivet :)
Håller med dig i allt du skriver.
Kram

 
Ingen bild

Linn

24 november 2010 15:40

Håller med totalt! Vit jul är det som gäller! Kan dock säga att pappa tar en julöl till maten, det tycker jag inte gör någonting, och det är bara folköl också :) Nä, vi har aldrig haft någon fylla under julafton. Hela familjen är totalt emot det. Det förstör bara det fina och magiska med julafton.

 
Linda

Linda

24 november 2010 20:55

Jag tycker det är helt okej att ta en öl eller ett glas vin till maten. Men inte mer än så!

http://jagochmina.blogg.se

 
Marielle H

Marielle H

25 november 2010 12:50

Bra skrivet marielle, håller med dig.
det skall vara en vit jul.

http://mhallberg.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Sara Jonsson-Eriksson

25 november 2010 13:22

jag håller med helt! Bra skrivit Marielle!
Sprit hör inte hemma på jul Sen kan ju folk inbilla sig hur mkt dom vill att dom flesta enbart stannar vid ett glas!
Hemma hos oss är det spritförbud. Och dom som inte har kunnat bete sig på andra jular är inte längre välkomna. LÅter säkert hårt, men jul är i första hand till för BARN inte vuxna som vill supa till och bete sig som as!

 
Linda

Linda

25 november 2010 19:45

Hos oss så brukar vi kunna ta ett glas vin eller öl till maten. Och sen stannar man vid det. Punkt slut!

http://jagochmina.blogg.se

 
Joanna

Joanna

29 november 2010 23:09

hej, vet inte riktigt hur jag hamna på din sida.. men nu är jag här iaf! =) och jag blir så glad när jag läst din text om alkohol och jul..så bra! Alla barn förtjänar faktiskt en lugn jul! :)
Ha de gott!

http://joannaolowa.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av marielle grääs - 1 december 2010 08:22

http://lenamarielle.blogg.se/   adressen till min nya blogg. jag pallar inte bloggplatsen längre, designen går aldrig att fixa precis sådär som jag vill ha den. man kan inte välja bland så många texsnitt osv, så jag bytte. hoppas ni är me...

Av marielle grääs - 29 november 2010 09:35


med nya sängkläder blev det en otroligt varmare känsla inne i sovrummet. nu ska jag bara hitta grejer till att måla om sängen. jag gillar inredning, det är bara det jag lägger pengar på. inredning och julian. jag köper aldrig saker till mig ...

Av marielle grääs - 28 november 2010 17:18


idag tog vi oss ut i kylan, jag och julle. han somnade rätt fort i vagnen påväg till jysk. inhandlade nya sängkläder, så otroligt mysigt. sovrummet börjar faktiskt ta sig i den form jag hade tänkt. ska måla sängen bara, hitta en vit mysa m...

Av marielle grääs - 27 november 2010 12:52


jag tror varenda jävel på facebook skrivit om vattnet i östersund. okej det är parasiter i det, kanske. och? alla har druckit det i en hel vecka då det förmodligen redan fanns. gah, jag fortsätter precis som vanligt. har redan haft den där skit...

Av marielle grääs - 26 november 2010 19:39


varit på stan idag, kom hem och julfixat lite. byter inte gardiner då jag tycker julgardiner inte är speciellt attraktiva. passar liksom inte in. köpte två filmer också, ska väl se någon av dom är det tänkt. imorgon jobbar christian så jag ve...

Presentation


I HUVUDET PÅ MARIELLE GRÄÄS.

Omröstning

VARFÖR LÄSER DU MIN BLOGG?
 DEN ÄR BRA
 BRIST PÅ ANNAT
 VET INTE

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4
5
6 7
8 9 10
11
12 13 14
15 16 17 18 19
20
21
22
23 24
25
26 27 28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards