lenamarielle

Direktlänk till inlägg 20 april 2010

PSYKOLOGI B

Av marielle grääs - 20 april 2010 20:27

vänner, jag ska fördjupa mig i drömmar och sömn.

kom då på att jag gärna vill veta lite vad ni tycker/upplever osv.

vill man så är det lugnt att svara anonymt.

sen behöver man inte svara på alla frågor heller.

min tanke med detta är såklart att göra mitt arbete lite

mer spännande och roligt eftersom jag är så nyfiken av mig, haha.


drömmar

1. tror du att det du drömmer betyder något?

2. varför tror du att man ens drömmer?

3. skulle du vilja slippa drömmarna, eller känner du att dom behövs?


sömn

1. tycker du att sömnen är viktig?

2. får du tillräckligt med sömn om nätterna?

3. hur många timmar behöver du sova för att känna dig pigg hela dagen?

 
 
Amanda

Amanda

20 april 2010 20:50

Drömmar
1. Absolut, varför ska vi annars drömma?
Det finns ju tex drömböcker. Och jag tror att det man drömmer har någon slags betydelse.
2. För att man ska få upp ögonen för någonting, att något ska hända, eller att det är någonting i det undermedvetna!
3. Både och. Jag älskar att drömma om roliga saker. Tex att jag får barn. Men jag hatar mardrömmarna, eftersom jag kan vakna mitt i natten LIVRÄDD!

Sömn
1. Absolut, skulle inte jag sova. Skulle inte jag funka som person. Det är som att sköta bilen, man måste fylla på olja, byta däck osv. Vi människor behöver sköta om våra kroppar och där kommer sömnen in :)
2. Oftast, ibland kan jag känna att jag får för mycket.
3. 6-7 Timmar.

Hoppas detta duger och hoppas det går bra på skolan nu :) Haha

http://amandanystrom.bloggplatsen.se

 
Tirja

Tirja

20 april 2010 21:03



1.
Ja dom har säkert en betydelse :)

2.
Jag vet inte, men tror (som jag läst någonstans) att det är hjärnans sätt att koppla av och behandla det som hänt under dagen (drömmarna behöver inte handla om sånt som hänt under dagen dock) så det är något jag tror på iaf, känns som en bra och logisk förklaring :)

3.
Njae både och, det är ju trevligt när man drömmer att man vunnit massa pengar, men inte så trevligt när man drömmer att den man är tillsammans med är otrogen (händer ofta under graviditeter) eller att någon dör.



1.
Sömn är jätte viktigt, då laddar ju kroppen om
2.
Nej men jag får endå mer sömn nu sen pojken kom än vad jag fick innan.
3.
ca 5 timmar i sträck. Oftast sover jag 4 timmar, matning av sonen sen 4 timmar till, förut sov jag ungefär 4 timmar per natt dom nätter jag fick sova!

http://xredxangelx.blogspot.com

 
Ingen bild

flicka

21 april 2010 12:01

drömmar

1. tror du att det du drömmer betyder något?Klart att dom gör, fast det kan ju vara något som har hänt under dagen..men klart att dom betyder något.

2. varför tror du att man ens drömmer?
hjärnan bearbetar det som häntunder dagen, det man tänker på.

3. skulle du vilja slippa drömmarna, eller känner du att dom behövs?
Vissa drömamr kan man slippa ju.


sömn

1. tycker du att sömnen är viktig?
det är jättejätte viktigt.

2. får du tillräckligt med sömn om nätterna?
jadå även fast man är jätte trött när man ska till skolan.

3. hur många timmar behöver du sova för att känna dig pigg hela dagen?
jag behöver inte så många timmars sömn bara jag håller mig sysselsatt dagen efter så brukar det funka..men när jag senare slappanr av på kvällen känner jag tröttheten.

 
Ingen bild

kalle

21 april 2010 14:49

1.
Ja det tycker jag. Får man inte sova så blir man trött. är man trött så underpresterar man i regel.
2.
Ja. jag ser till att gå och lägga mig i rätt tid så jag orkar stiga upp så pass tidigt som jag gör.
3.
Minnst åtta skulle ajg tippa på. går och lägger mig vanligt vis tio och sitger upp halv 6. vad blir det? 8.5 timmar. tror ajg.

hoppas det går bra med dit arbete! HADE

 
Ingen bild

MiKeMaN

21 april 2010 14:51

Drömmar

1. Ja, de betyder något i den form att det är vårt undermedvetande som rensar och sorterar dagens intryck. Jag tror inte på "drömtydning" dock.

2. Det är hjärnans sätt att sortera upp dagens/senaste tidens intryck och överföra det viktigaste till långtidsminnet.

3. Jag skulle nog gärna slippa minnas drömmarna. Särskillt mardrömmarna! Snackar vi önskedrömmar vill jag absolut INTE slippa dom ;-)

Sömn

1. Mycket viktig!

2. Njae, jag sover nog lite för lite oftast...

3. 5-6 timmar brukar räcka (jag är ju gammal ;-)

 
Ingen bild

Linda Larsson

21 april 2010 17:34

Drömmar:
1. Jag tror inte att drömmar betyder något för oftats så drömmer vi om något som har hänt under dagen eller något som vi har gått och tänkt på mycket. Eller saker som vi ser på tv. osv.

2. Vilken svår fråga. Kanske att hjärnan måste bearbeta det den har varit med om. Vi drömmer ju inte när vi är i djupsömn, utan när vi börjar somna eller börjar vakna. Kanske är det hjärnans sätt att börja komma igång på morgonen och tvärt om när vi ska sova... Herre gud detta vart invecklat...

3. Både ja och nej. När jag drömmer mardrömmar så kan jag gärna vara utan dem, men om det är om något roligt så drömmer jag gärna. Bara inte för mycket för ibland känns det som om man drömmer mer än man sover ordenterligt. Kanske det är därför man kan vara så trött på morgonen och inte känna att man har vilat ut.

Sömn:
1. Jag tycker att den är jätteviktig så att man orkar med dagen. Annars hade man varit en surtant hela tiden!

2. Ibland och ibland inte. Beroende på vad jag gör om kvällen och vad jag ska göra på morgonen. Om jag ska jobba dagen efter på morgonen sover jag dåligt för att jag ligger på helspänn för att jag är orolig att inte vakna i tid och komma försent på jobbet. Om jag lägger mig för sent på kvällen får jag bara skylla mig själv om jag är trött om jag kliver upp tidigt.

3. Mellan 9-10 timmar om jag sover mindre måste jag oftast lägga mig och sova en timme på eftermiddagen. jag har blivit gammal!;) haha

 
Ingen bild

G

23 april 2010 20:13

drömmar

1. tror du att det du drömmer betyder något?
> ja det tror jag, det är sådant som man går och tänker på om dagen och som kommer upp i bilder under natten. Mycket som jag drömt har slagit in.

2. varför tror du att man ens drömmer?
> När man gör något på dagarna och tänker så fortsätter det under nätterna. Det är som att tänka fast man sover.

3. skulle du vilja slippa drömmarna, eller känner du att dom behövs?
> Jag skulle aldrig vilja vara utan mina drömmar dom betyder så mycket och ger min inspiration i min vardag.


sömn

1. tycker du att sömnen är viktig?
Ja det tycker jag är extremt viktigt utan sömn så skulle man inte orka fullt ut.

2. får du tillräckligt med sömn om nätterna?
Jag sover ca: 6h om nätterna och det räcker för att jag ska orka med hela dagen och lite till. Sover jag mer än 8h så blir jag alldeles för trött hela dagen och allmänt slö.

3. hur många timmar behöver du sova för att känna dig pigg hela dagen?
Som ovan så är det runt 6h för att jag ska orka allt jag gör.

 
Ingen bild

F

24 april 2010 19:30

1. Jag tror det. Saker man tänkt på och sett slås ihop och ibland blir det dåligt, men ibland bra.
2.Det är för att hjärnan vilar, det är kanske därför alla olika händelser slås ihop och det bara blir en enda röra?
3. Dom hemska kan jag faktiskt klara mig utan. Men ibland vaknar man och känner sig glad hela dagen bara för en dröm.

1. Ja, det tycker jag, samtidigt tycker jag att det är slöseri på tid. varför kan man inte vara vaken jämt?
2. Jag måste sova lite mindre än vad som sägs. för sover jag för länge är jag trött hela dagen, kroppen vaknar aldrig.
3. Jag sover hellre 4-5h än 7-8h..

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av marielle grääs - 1 december 2010 08:22

http://lenamarielle.blogg.se/   adressen till min nya blogg. jag pallar inte bloggplatsen längre, designen går aldrig att fixa precis sådär som jag vill ha den. man kan inte välja bland så många texsnitt osv, så jag bytte. hoppas ni är me...

Av marielle grääs - 29 november 2010 09:35


med nya sängkläder blev det en otroligt varmare känsla inne i sovrummet. nu ska jag bara hitta grejer till att måla om sängen. jag gillar inredning, det är bara det jag lägger pengar på. inredning och julian. jag köper aldrig saker till mig ...

Av marielle grääs - 28 november 2010 17:18


idag tog vi oss ut i kylan, jag och julle. han somnade rätt fort i vagnen påväg till jysk. inhandlade nya sängkläder, så otroligt mysigt. sovrummet börjar faktiskt ta sig i den form jag hade tänkt. ska måla sängen bara, hitta en vit mysa m...

Av marielle grääs - 27 november 2010 12:52


jag tror varenda jävel på facebook skrivit om vattnet i östersund. okej det är parasiter i det, kanske. och? alla har druckit det i en hel vecka då det förmodligen redan fanns. gah, jag fortsätter precis som vanligt. har redan haft den där skit...

Av marielle grääs - 26 november 2010 19:39


varit på stan idag, kom hem och julfixat lite. byter inte gardiner då jag tycker julgardiner inte är speciellt attraktiva. passar liksom inte in. köpte två filmer också, ska väl se någon av dom är det tänkt. imorgon jobbar christian så jag ve...

Presentation


I HUVUDET PÅ MARIELLE GRÄÄS.

Omröstning

VARFÖR LÄSER DU MIN BLOGG?
 DEN ÄR BRA
 BRIST PÅ ANNAT
 VET INTE

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5 6 7 8
9
10
11
12
13 14 15
16
17 18
19
20 21 22 23 24
25
26
27
28 29
30
<<< April 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards