lenamarielle

Alla inlägg den 25 januari 2010

Av marielle grääs - 25 januari 2010 21:19

redan som liten pågår en slags tävling mellan oss människor.

den fortsätter sedan tills vi blir tillräckligt

mogna i huvudet och inser att livet inte kan vara

en ständig tävling mellan oss individer. eller?

det börjar iallafall på dagis med att vi ska ha varandras leksaker.

fortsätter med att vi ska få bäst betyg i skolan.

ha nyaste kläderna, bästa utbildningen.

riktigt bra jobb, bästa mannen, sötaste ungen.

ska det också sluta med att man ska hamna på

det fräschaste ålderdomshemmet, eller blir vi alldeles

för dementa för att fatta något.

min fråga är alltså, när fan ska det sluta?

kommer det någonsin att göra det?


har du läst hit kanske du börjar känna vid mina ord.

men inte alls tycker att beskrivningen stämmer in på dig.

ha, då har vi alltså nått första stadiet. förnekelse.

 

du kanske redan här tycker att jag har fel, några kryssar

bloggen medans andra vill ha mer och fortsätter att läsa.

bra val, då kanske du vill och undrar om jag någonsin ska komma

till saken, du kan vara lugn.


jag försöker inte få dig att tro att jag är någon

ofelande person, jag kan erkänna att jag tävlar.

men jag kan också ärligt säga att det sker alltmer sällan.

för när fan vinner man egentligen?

svaret är enkelt - det gör man inte!

ska vi gå genom livet som en tävling? måste vi vara

bäst på precis allting? eller kommer det en insikt i livet

då vi inser att tävlingen är meningslös.


jag vill tro det!

gör det du också om det känns bättre.

men efter att du läst klart detta lär du fortsätta tävla

omedvetet, för vi fungerar så.

om än inte ikväll, men imorgon kan jag lova

att mina ord är som bortblåsta.


har du läst hit är du riktigt intresserad, eller

bara jävligt uttråkad. vad vet jag.

det spelar ingen roll, det som spelar någon

roll är om du börjar inse att du också tävlar.

inte? kom igen, släpp förnekelsen och börja

inse fakta. vill du inte släppa tävlingsinstinkten

riktigt än kan du börja fundera till vilken nytta

du håller på så. känns det bättre om du får bättre

betyg än alla andra, kan du styla då?

eller känner du av att alla runt omkring dig faktiskt

skiter i det.

visst, tävlingen kanske drog lite nytta här.

utan den kanske du inte haft mvg i engelska.

men helt seriöst, är det inte det minsta jobbigt?


tycker du att jag är helt ute och cyklar bland

mitt ordförråd får du gärna lämna bloggen.

jag bryr mig inte. men känner du att jag kanske

har en poäng med texten så läs vidare.


såhär känner jag.

den som ständigt ska tävla mot mig tar jag

helt avstånd ifrån, för jag pallar inte.

någon som har barn kanske känner igen sig

i frågan. kan han/hon gå, eller prata?

visst, vissa kanske frågar bara för att.

andra är nyfikna och jämför med sitt egna barn.

men vi är egoister, bryr oss inte om andras

barn och deras framsteg, kanske dom vi känner.

men thats it, all annan fakta ska vi ha till jämförelse.


ni förstår vart jag vill komma, iallafall ni som orkat

er igenom denna riktigt långa text.

jag kan inte tvinga er att göra något.

men jag kan ge er ett råd.

jag är less, det är säkert ni också.

för jag skiter i om din unge kan gå,

jag skiter i om du har mvg i alla ämnen,

jag skiter i om du dyrare kläder än mig,

och jag skiter fullständigt i om du tycker

att den här texten var helt åt helvete meningslös.


för mig var den inte det, för mig betyder den något.

jag ville skriva, och det har jag gjort nu.

jag skriver vad jag vill, oavsett vad alla tycker om det.

jag anser att om man ska tävla med andra så

är man så jävla deprimerad som person.

jag är glad, jag skiter i andra och tänker på mig själv.

kalla mig egoist, men jag tänker inte

tävla mot dig, för i slutändan är det ändå jag som vinner!

Av marielle grääs - 25 januari 2010 12:32


ni som läst psykologi känner säkert igenden här trappan.

på psykologi B pratade vi lite om denna trappa.

mycket intressant faktiskt.


jag har ingen aning om vad mitt självförverkligande är.

det kan ta en hel livstid att lista ut det.

men för några kan det vara saker som att få sitt drömjobb, medan

det för en annan kanske är att bilda familj.

Av marielle grääs - 25 januari 2010 12:19

idag ska jag och chrippa få egentid vilket vi inte haft på

väldigt länge. vi ska gå på bio senare idag.

vi valde mellan avatar och snabba cash.

och bestämde att avatar kan vi hyra hem senare så vi får riktigt bra bild.


själv tror jag att den är här riktigt bra.




Tidigare månad - Senare månad

Presentation


I HUVUDET PÅ MARIELLE GRÄÄS.

Omröstning

VARFÖR LÄSER DU MIN BLOGG?
 DEN ÄR BRA
 BRIST PÅ ANNAT
 VET INTE

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<<
Januari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards